“Isteri Bagi Je Saya Kahwin Lain Tapi Saya Tak NaK” Edika Yusof Tetap Setia Walaupun Isterinya Lvmpuh

0
166

Jika ada yang tak kenal dengan Edika Yusoff, wajahnya dulu seringkali menjadi watak utama dalam bidang lakonan mahupun peragaan.

Wataknya sebagai Jeffri yang dilakonkan di dalam filem Maria Mariana arahan Datuk Yusof Haslam tidak dilupakan peminat-peminatnya. Kini, namanya sekali lagi meniti di bibir peminatnya apabila kisahnya yang setia menjaga isterinya yang lvmpuh tular di media sosial.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Congratulation 😃 Hatta Dolmat. Stunning Collection for Wedding Couture. Tq for having me Brother. @hattadolmat_ . . #hattadolmat #theweddingkl2019 #jwmarriottkl

A post shared by Edika Yusof (@edikayusofxx) on

Ketampanan wajahnya juga membuatkan segelintir peminatnya membuat andaian dia merupakan seorang ‘playboy’. Tetapi, sangkaan mereka meleset sama sekali apabila kisah sebenar pelakon ini didedahkan. Edika Yusoff dikatakan mengundur diri dari bidang seni selepas isteri tercintanya lvmpuh separuh badan selepas melahirkan anak kedua mereka. Kerana kasih dan tanggungjawab Edika lebih banyak menghabiskan masa menjaga isterinya disamping mengusahakan perniagaan seni reka grafik.

 

Ketika orang lain sudah tewas dengan dugaan dan cabaran di dalam perkahwinan, tetapi dia memilih untuk setia dan berkorban demi cintanya terhadap isteri. Dan ketika lelaki lain mengeluh menjaga si isteri di dalam pantang, Edika lelaki tabah menjaga isterinya yang sakit selama berbelas tahun!

Perkongsiannya ketika ditemubual oleh bersama radio Sinar pada tahun 2017 itu membuatkan netizen sebak dengan kesetiannya. Dua tahun selepas berkahwin, isterinya jatuh sakit dan lvmpuh. Isterinya juga tidak boleh bercakap dan dengar. Banyak peristiwa memori yang dia lupa.

“Saya waktu itu tak stabil, keliru dan rasa kenapa ini berlaku pada saya. Membuatkan saya nak berkongsi dengan seseorang, jadi jalan yang saya cari adalah dengan berkongsi dengan Tuhan. Daripada situ saya dapat hidayah dan kekuatan untuk menempuh segala yang berlaku.

Waktu itu saya memang sudah putus asa tetapi isteri saya bersungguh-sungguh dan tak give up. Daripada situ saya mendapat kekuatan. Malah saya tak anggap dia OKU atau yang lvmpuh malah saya anggap dia seperti manusia biasa yang sempurna.”

Edika tidak pernah menganggap dan melayan isterinya seperti seorang yang lvmpuh malah melayan isterinya seperti manusia sempurna.

“Kerana itu, isteri kadang-kadang tidak sedar yang dirinya lvmpuh kerana saya layan sama rata seperti beri kasih sayang, bercakap, bergaduh dan sebagainya. Jadi, saya create benda ni supaya dia dapat tahu yang dia ni normal.”

Di sebalik dugaan itu, ada yang turut bertanyakan kepadanya kenapa dia tidak memilih untuk berkahwin lain? Tapi katanya kahwin lain bukan selesaikan masalah. Biarpun dia punyai hak untuk memilih berkahwin lagi, tetapi dia enggan berbuat demikian dan memilih jalan untuk mengharungi susah senang bersama dengan isterinya.

“Mungkin isteri kedua akan sakit dan lvmpuh. Jadi berapa banyak wheelchair yang perlu saya jaga. Ada yang satu ni pun Alhamdulillah dan ini adalah cabaran yang Tuhan berikan untuk saya dan saya terima dengan hati terbuka.

Isterinya, Nor Hidayah juga pernah memberikan keizinan kepada Edika untuk berkahwin lagi tetapi Edika menolak.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Macam kembar je…. “Tapi dia besi diluar saya pula waja didalam😉…. Tu je yg beza agaknya….. U all macamana?😉👍

A post shared by Edika Yusof (@edikayusofxx) on

“Isteri juga pernah beritahu, kalau nak kahwin lagi dia benarkan. Tetapi saya sendiri tak mahu. Sebab saya berfikir satu hari nanti kalau dia undur diri, saya pernah cakap saya ambil dia waktu dia boleh berdiri dan berjalan. Jadi kalau saya nak ‘pulangkan‘ kembali pada ibu bapanya, saya mahukan dia dalam keadaan yang sama.

“Daripada situ isteri faham yang saya tiada keinginan untuk berkahwin lain atau menambah lain kerana sudah cukup yang ada ini sudah sempurna di hati saya dan saya suka dengan apa yang saya buat.”

Di akhir temubual itu, Edika Yusuf turut menitipkan pesanan kepada para suami di luar sana agar mengamalkan sikap sama-sama susah dan senang bersama isteri.

“Anggaplah kita ni bila dah berkahwin kita dengan pasangan 50-50, sama susah sama senang. Kita tanggung semuanya bersama. Janganlah bagi beban kepada isteri sahaja sebab kita ni ketua keluarga. Jangan anggap isteri sebagai maid, tetapi anggaplah mereka sebagai soulmate kita. Dan nak buat apa pun buatlah bersama-sama, ibarat berat sama dipikul ringan sama dijinjing.”

 

Sumber: YOYNetwork

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Like Page Kami Juga Di Facebook @Soya Lemon

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here