Rita Persoal Kenapa Warga Emas Perlu Dipaksa Utk Terima Svntikan V4ksin, Sekali Kena Balik Dgn Netizan

Tindakan pelakon jelita, Rita Rudaini yang didakwa memberikan pendapat mengenai v4ksinasi bagi mengekang penularan w4b4k C0vid-19 di InstaStory miliknya mengundang perhatian netizen di laman Twitter.

Menerusi dua InstaStory tersebut, pelakon berusia 45 tahun itu mendakwa sesebuah keluarga akan melalui jurang perbezaan dan boleh menjadi ‘berpuak-puak’ kerana terdapat golongan v4ksin dan anti-v4ksin.

Sekarang umat Islam dah jadi berpuak2

“Yang tak nak v4ksin tak semestinya dia anti-v4ksin. Hak masing-masing kan, hebat permainan dunia memecah-belahkan manusia dengan benda ni je,” tulis Rita.

Malah, pelakon filem Kerana Korona itu turut mempersoalkan mengenai golongan warga emas yang perlu dipaksa oleh orang sekeliling mereka untuk menerima sunt.ik4n v4ksin.

Menurut Rita, golongan berkenaan terutama yang menggunakan kerusi roda sudah tidak berdaya untuk kemana-mana. Jadi mengapa perlu ‘diangkut’ ke pusat v4ksinasi, adakah ‘larat’ untuk melancong ke luar negara selepas div4ksin?

Apa agenda? Paksa orang tua2 v4ksin

“Mereka dah tua nak jalan pun tak boleh, jadi nak v4ksin pergi mana? Paris? Milan? Daftar mak bapak yang dah uzur. Otak mana?

“Korang nak cu.cuk, cu.cuklah. Tak payah nak risikokan mak pak. Kalau boleh pergi melancong pun, korang bawak ke mereka?,” soal Rita.

Berikutan itu, seorang pengguna Twitter @HermyRahim memuat naik semula tangkap layar InstaStory tersebut yang membidas kenyataan ‘tidak masuk akal’ ibu kepada dua cahaya mata berkenaan.

“Nanti bila ada artis lain perli dia mer0yan lima hari lima malam kata tak anti-v4ksin lah apa lah. Followers ramai-ramai pun gila.

“Dia ni ingat kita atau orang tua kita pergi v4ksin sebab nak suruh travel ke apa? Bo.doh gi.la. Membaca malas lepas tu sebar bukan bukan. Gi.la!,” kata @HermyRahim.

Warganet lain turut mengecam pendapat Rita dengan men1ngg4lkan kata-kata k3sat dan tidak memahami apa yang ‘bermain’ dalam fikiran pelakon tersebut.

Hak masing2 jugak nak pergi v4ksin!

Masalahnya bukan sebab melancong, nak elakkan dapat virus la!

Kena C0vid, baru sedar diri kot

Menerusi laporan media sebelum ini, Rita meluahkan rasa ben.gang apabila pengacara Fara Hanim Razak mendakwanya seorang anti v4ksin dan menganggap C4vid-19 adalah ilumin4ti.

Semua bermula apabila pengacara terbabit memuat naik ciapan di Twitter dengan menulis ‘Cuba teka jiran-jiran saya yang anti v4ksin? Dua pelakon bermula dengan RR dan LL. Selalu duk sebar dakyah rebus bunga cengkih untuk elak C0vid dan serta C0vid adalah ilumin4ti’.

“Begini kah sikap seorg muslimah..org muslim…dtg la jumpa depan2..bukan xpernah sembang pon kan…

Sisturr lg lama duduk kawasan ni berjiran dgn schawal,lutfya..xpernah plak jumpa jiran mcm ni..elok je kita org…klau xpuas hati mai la sembang…kita org islam kn brjiran…apa masalah hang ni?

Sisturr pon xpernah tulis sisturr antivac..pastu? Sisturr nak rebuih rumput ka,nak rebuih taik ka…itu sisturr punya pasal la..xpernah kacau hidup org pon…Eh nampak sgt tidak bijak,pasal v4ksin sj pon nk pandang serong kt org…islam plak tu…ayooo org mcm ni xle buat jiran…suka ckp belakang …dpn bukan main manis mulut…belakang busuk jugak ye…xyh la tulis RR LL..tulis je la nama…apa salahnya…klau nak cari publisiti… lps ni naik la follower ..jahat juggk mulut awak ye sis”

Doktor perjelas mengapa warga emas perlu div4ksin

Warga emas perlu mengambil v4ksin C0vid-19 kerana mereka lebih terded4h untuk dijan.gkiti dan men1ngg4l dunia akibat vi.rus berkenaan.

Pakar geriatrik, Dr Ungku Ahmad Ameen berkata, tempoh pemulihan warga emas juga adalah lebih lama berbanding pes4kit biasa.

Justeru dia meminta warga emas berusia 60 tahun ke atas agar mendapatkan vaksin untuk mencegah penul4ran w4b4k berkenaan.

Ungku, yang meraw4t pes4kit C0ovid-19 di kalangan warga emas di Pusat Rehabilitasi Cheras, berkata ramai pes4kit warga tua menderita meskipun setelah dibenarkan keluar dari h0sp1tal.

“Pes4kit biasa biasanya keluar dari wad C0vid-19 setelah 14 hari tetapi bagi pes4kit berusia, setelah hari ke-14 mereka masih tidak sihat, masih lemah dan masih tidak dapat berjalan dengan baik.

“Mereka mengatakan rasa berbeza sebelum dan selepas dij4ngkiti peny4kit ini. Mereka lebih lemah dari biasa.

“Oleh itu, melihat kadar kem4tian, k3san penyakit dan k3sejahteraan warga emas; perkara yang perlu dilakukan adalah mencegah mereka daripada mengidap penyakit itu sendiri,”katanya semasa forum dalam talian bertajuk “Pelan vaksinasi untuk kakitangan dan warga emas di rumah penjagaan orang tua ”.

Mengulas lanjut, Ungku berkata pes4kit cov1d-19 yang berusia cenderung dik3san lebih lewat, menghadapi komplik4si dan tempoh pemulihan yang lebih lama.

“(Bila) menguruskan pes4kit tua di h0sp1tal, kita dapat melihat kebanyakan mereka adalah pes4kit lemah. Dan ketika mereka masuk, ada kemungkinan mereka terlambat ke h0sp1tal.

“Dan kemudian pemulihan perlukan masa. Sebagai contoh (mereka yang mempunyai) komplikasi seperti pembekuan da.rah di paru-paru dan juga kero.sakan pada paru-paru – kumpulan pes4kit ini akan memerlukan masa yang lebih lama untuk pulih, ”katanya.

Di bawah Program Imunisasi cov1d-19 Kebangsaan, warga emas akan diberi vaksin pada fasa 2 (April hingga Ogos 2021).

Vaksinasi adalah percuma bagi semua individu yang mendaftar tanpa mengira status kewarganegaraan.

Sehingga 19 Februari, Malaysia mencatatkan 1,043 kem4tian cov1d-19, yang kebanyakannya adalah warga emas.

Beberapa kluster dik3san di rumah orang tua setakat ini di Kuala Selangor, Kluang, Lembah Pantai, Ipoh, Serdang dan Melaka.

Ungku hari ini memaklumkan bahawa Pusat Rehabilitasi Cheras sedang merawat sembilan pes4kit cov1d-19 yang datang dari pusat jagaan orang tua.

Dia berkata pusat ini mempunyai 60 katil dan mengambil pes4kit cov1d-19 berusia 70 tahun ke atas, yang sama ada dalam Kategori 1 (tanpa gejala), Kategori 2 (gejala ringan) atau Kategori 3 (gejala yang lebih serius).

sumber: mkini, ohmymedia, ig rita rudaini

 

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Like Page Kami Juga Di Facebook @Soya Lemon

Sumber : http://trendingsangat.pw/

 

Be the first to comment on "Rita Persoal Kenapa Warga Emas Perlu Dipaksa Utk Terima Svntikan V4ksin, Sekali Kena Balik Dgn Netizan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*