“Suami Kita Jangan Bagi Perempuan Lain Pegang,”- Saling Mengingati, Kata Abby Abadi

Pelakon Abby Abadi menegaskan bahawa seorang isteri yang berjaya mereka yang bijak menjaga maruah dan kehormatan suaminya. 

Kongsinya, ada beberapa kriteria yang perlu ditegaskan sebagai seorang lelaki yang bergelar suami agar tidak mudah ‘jatuh’ ke tangan wanita lain atas sebab-sebab tertentu. 

Buleh tak nk membebel sekejap? Dah pernah cakap dah pasal hal ni, tapi nk ulang lagi sbb takde siapa yg menegur, makin berleluasa mcm takde segan silu dah… Tapi sebelum tu, nak kenalkan ni Suami Sy @jaiezzany kotlah belum ada yg kenal hihi.

IKHTILAT. Suami kita jangan bagi perempuan lain pegang. Kalau pegang pun jangan, bertepuk tampar pun perlu di elakkan, peluk apatah lagi ye. 

“Bila mula membiarkan suami kita atau isteri kita, waima anak2 sekalipun di sentuh, dipeluk oleh sesiapa sahaja yg bukan mahram mereka, dgn mcm2 alasan utk menghalalkan cara, “takpe.. dah anggap mcm Abg, takpe mcm adik sendiri.. takpe mcm keluarga bla bla bla..” itulah permulaan yg membuka kepada pintu2 kemungkaran.

“Dan bila dah bergelumang dgn perkara2 mungkar (maksiat) mcm tu, rezeki pun jadi tak berkat. Bila rezeki tak berkat, akan bermulalah perkara2 yg tak sepatutnya. Yelah.. syaitan dah menang. Fahamkan?,”tulisnya.

Malah, bintang drama Gerak Khas ini mengakui dia pernah berada dalam bidang seni dimana terpaksa bersentuhan dengan lelaki yang  bereglar suami orang dalam sesebuah babak.

Saya lalu jalan tu dulu. Sy kerja dalam bidang yg membuatkan Sy tak jaga/peduli pasal ikhtilat. Terlupa halal haram segala sbb syaitan meriah disitu sana sini. Suami org buat mcm suami sendiri.

“Isteri org selamba je lelaki lain pegang laga2 pipi. Tunang org pun buleh di dukung2, anak d@ra org buleh c1um2 dahi, pegang2 tangan, silang2 kaki lagiii.

“Aduh duhhh duhhh.. maksiat besar besaran & terang terangan sangat tu yg mendatangkan kemurkaan ALLAH huhu… tp sebab dah biasa tengok, nampak mcm perkara biasa, mcm takde pape kan?,” kongsinya.

Bagaimanapun, Abby kini mulai sedar dan menyeru orang ramai khususnya wanita agar mempertahankan hak sebagai seorang isteri untuk menjaga kehormatan suami.

“Jadi skrg… bila dah perasan, dah faham apa yg perlu dijaga.. jadi Sy usaha nk kita sama2 menjaga juga. Supaya pengakhiran kita nanti bukan dalam maksiat ye anak2, adik abang kakak makcik pakcik ye.

“Saling mengingatkan & berpesan2 kerana ALLAH. Bukan bermakna Sy sempurna.. tp utk perbaiki diri bersama ye. Oklah tu je nk cakap. Selamat Hari Jumaat,” akhirinya.

 
 
 
 
 
Lihat siaran ini di Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Buleh tak nk membebel sekejap? 😁 . Dah pernah cakap dah pasal hal ni, tapi nk ulang lagi sbb takde siapa yg menegur, makin berleluasa mcm takde segan silu dah… Tapi sebelum tu, nak kenalkan ni Suami Sy @jaiezzany kotlah belum ada yg kenal hihi ☺️ . IKHTILAT Suami kita jangan bagi perempuan lain pegang. Kalau pegang pun jangan, bertepuk tampar pun perlu di elakkan, peluk apatah lagi ye 😊 . Bila mula membiarkan suami kita atau isteri kita, waima anak2 sekalipun di sentuh, dipeluk oleh sesiapa sahaja yg bukan mahram mereka, dgn mcm2 alasan utk menghalalkan cara, “takpe.. dah anggap mcm Abg, takpe mcm adik sendiri.. takpe mcm keluarga bla bla bla..” itulah permulaan yg membuka kepada pintu2 kemungkaran . Dan bila dah bergelumang dgn perkara2 mungkar (maksiat) mcm tu, rezeki pun jadi tak berkat. Bila rezeki tak berkat, akan bermulalah perkara2 yg tak sepatutnya. Yelah.. syaitan dah menang. Fahamkan? 🙊 . Saya lalu jalan tu dulu. Sy kerja dalam bidang yg membuatkan Sy tak jaga/peduli pasal ikhtilat. Terlupa halal haram segala sbb syaitan meriah disitu sana sini. Suami org buat mcm suami sendiri. Isteri org selamba je lelaki lain pegang laga2 pipi. Tunang org pun buleh di dukung2, anak dara org buleh cium2 dahi, pegang2 tangan, silang2 kaki lagiii…. Aduh duhhh duhhh.. maksiat besar besaran & terang terangan sangat tu yg mendatangkan kemurkaan ALLAH huhu… tp sebab dah biasa tengok, nampak mcm perkara biasa, mcm takde pape kan? 😭 . Jadi skrg… bila dah tahu, dah faham apa yg perlu dijaga.. jadi Sy usaha nk kita sama2 menjaga juga. Supaya pengakhiran kita nanti bukan dalam maksiat ye anak2, adik abang kakak makcik pakcik ye.. . Saling mengingatkan & berpesan2 kerana ALLAH Bukan bermakna Sy sempurna.. tp utk perbaiki diri bersama ye. Oklah tu je nk cakap. Selamat Hari Jumaat dari dalam kereta nk sampai JB dah hehe.. 🥰

Siaran dikongsi oleh Mencari redha ALLAH (@abby_abadi112) pada

Menerusi ruangan komen, rata-rata bersetuju dengan pendapat pelakon itu.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: Instagram Abby Abadi via MH

Be the first to comment on "“Suami Kita Jangan Bagi Perempuan Lain Pegang,”- Saling Mengingati, Kata Abby Abadi"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*